Shake it, shake baby!

Een reactie plaatsen

De volgende persoon die me een uitnodiging stuurt voor Herbalife, zend ik op een rakket naar de eerste volgende planeet met appel in de aars!

Krijg ik meer berichten van wildvreemde mensen die me willen lokken into Herbalife, omdat ik overgewicht heb? Misschien snap je niet waarom dit oh zo fout is, geen probleem. Lees verder en ik leg uit waarom dit op zoveel vlakken zo persoonlijk en aanvallend is.

Ten eerste wil ik benadrukken dat ik het toejuich dat mensen wegen zoeken om gezonder te gaan eten en leven. En laten we nu voor eens en altijd afstappen van de foute (idiote) gedachte dat overgewicht, wilt zeggen dat iemand ongezond is! Bij de eerste uitnodiging voor Herbalife, opende ik de link naar de test en ik vulde deze in. Wanneer ik de vragenlijst bekijk, denk ik al: bullshit! Weet jij niet dat je moet ontbijten? Eet je niet graag verse groenten en fruit? Dan heb je meer problemen met eten dan ik en dat heeft niets te maken met gewicht. 

Tijdens mijn vijfde levensjaar zat ik al voor het eerst in het ziekenhuis bij de diëtiste. Toen nog vrouwelijk, want gewichtsproblemen waren toen enkel vrouwelijk.Ik had een probleem met snoep en frisdrank en iedereen leefde nog in de veronderstelling dat meer altijd beter is. Wat wisten we toen? Vrijwel niets, buiten recepten en culinaire tips van de klassieke keuken.Nu ben ik 27 jaar en heb ik een reis meegemaakt van honderd en één diëten, consultants (zo zouden ze zich nu noemen), programma’s, sporten, malheuren, successen & hervallen. Het werd ZO gek dat het mij jaren gekost heeft om zelf een mening en een visie op eten op te bouwen.

Je hoeft geen doctoraat te hebben om in te zien dat diëten niet werken. Integendeel, meer en meer onderzoek wijst ons op de schadelijke gevolgen van “regimen”. De ene zegt sus en de andere zo en het volgt allemaal trends net zoals in de modewereld. Momenteel is de trend pro proteïnen en anti koolhydraten. Ik vraag me serieus af vanwaar opeens de obsessie met proteïnen… je hebt er niet eens zo veel nodig en je haalt ze heel makkelijk uit voeding.24b50e990a9ec0f487148c1648c05365

Als ik nu overgewicht heb, hoef je mij niet te beklagen, niet te kleineren, niet in een hoekje te duwen.(of gratis shakes aan te bieden) Mijn persoonlijkheid is niet opeens gewijzigd, en zolang ik zelf geen behoefte of initiatief neem om gewicht te verliezen is dat helemaal oké. Beter nog, zelfs al zouden mijn bloedwaarden slecht zijn (zijn ze absoluut niet), zelfs al zou ik permanent ziek zijn van mijn overgewicht (ben ik niet), dan nog zijn dat uw zaken niet.

Personen zijn meer dan wat ze eten of niet eten, en overgewicht is geen directe link met fast-food en/of snoep.

Céline is dus gewoon maar Céline. Soms wat meer van haar (got to love it!) en soms wat minder (still!!). Dat is mijn leven, dat is het leven. Soms gaat alles wat vlotter en soms BLABLABLA! Mijn hele leven lang ben ik op zoek naar de beste manieren om te eten, te genieten van eten, gezond te eten (gezond is voor mij wat hebben we nodig??). Niet alleen gezond voor mezelf, maar ook goed voor anderen en voor onze planeet. Niets is absoluut en voeding is een eeuwige puzzel en zoeken naar evenwicht.

Ontelbare uren opgezocht online, alles eigenhandig geprobeerd en elke documentaire die ik vinden kan verslonden. Het meest voor de hand liggende is dat vlees en vis compleet overbodig en schadelijk zijn. Onze planeet  lijdt enorm door de “drang” naar vlees en vis. Onze lichamen zijn er ook niet zo best aan toe.

Afval in de zee, hormonen in het vee, verwaarlozing en de bijhorende gezondheidsproblemen van de dieren die op ons bord belanden, kankers, darmproblemen, waterverbruik en -vervuiling, verstoring van biodiversiteit, allergieën, heeft u een paar weken de tijd? (check links onderaan voor uitbreiding visie)

Dit op zich lijkt al een vrij controversiële waarheid voor de meeste mensen. Zo erg dat men enkel spottende vragen stelt, zich uitdrukt via verwijten i.p.v. bewijzen of verwijzingen. Zo erg dat men alle bewijzen ontwijkt en probeert te verdoezelen met sentimentele dingen zoals gewoonte, traditie, gemakzucht. Kortom, dingen die geen oplossingen of perspectieven bieden, maar enkel nieuwe (gedrags-)problemenIk ben een logisch denker en als je me logisch kan overtuigen van iets en dat neemt tijd om te rijpen, dan wil ik dat overwegen.

fc1c520eaa83ab21d95191471769bc07

Verbetering en innovatie gaat samen met een open geest en voor mij geldt dat voor alles. Zonder vermelding naar het kleur of materiaal van mijn sokken!

Bedankt Herbalifers, maar voor mij is dit na een ogenblik nalezen van de visie en de inhoud het zoveelste programma op rij dat veel geld kost, een soort brainwashing vereist en iedereen nog verder af brengt van het ideale gezond zijn. Het feit dat jij hiermee een centje wilt bijverdienen, is ten eerste niet mijn probleem en is ten tweede misschien niet zo duurzaam als Tupperware. Maar wat denkt Céline dus van ontbijt? Dat je zonder brandstof ook geen auto kan laten rijden. Wat ik denk van shakes?

Don’t shake the shake, but shake your ass

if you want to lose weight!

Documentaire Food Choices

Tel de dokters!

Geef een reactie

